Ard Horst, patiënt en manager in de zorg

Aan de andere kant van de tafel

Vanuit mijn vakgebied zie ik dat er in de eerste entweede lijn erg veel organisaties zijn waar erg veel mensen werken. Iedereen werkt er hard en vaak vol overgave voor de patiënten. Als manager is het mijn taak ze te faciliteren zodat ze hun werk kunnen doen binnen de gestelde kaders van de overheid, de organisatie of zelfs van de afdeling. Maar dat betekent rekening houden met veel regels, heel veel regels…

Toen ik op een onverwacht moment zelf patiënt werd en dus aan de andere kant van de tafel kwam te zitten, ging ik de zaken vanuit een ander perspectief bekijken. Chronische pijn in mijn lijf belemmerde mij te doen wat ik heel graag wilde doen. Ook merkte ik dat voor mij als patiënt belangrijke regels niet werden nageleefd, tot aan het moment voor de OK aan toe. Ik was dus patiënt en volkomen afhankelijk van de zorgprofessional. Graag neem ik u mee vanuit een ander perspectief…dat van de andere kant van de tafel…Stond ik als patiënt nu centraal of niet? En kon ik mijn kwetsbaarheid inzetten als kracht? Graag neem ik u mee vanuit mijn perspectief. Neemt u ook plaats aan mijn tafel?